Odszkodowanie za opóźniony lot może przysługiwać pasażerom, którzy dotarli do miejsca docelowego minimum 3 godziny po planowanym czasie.
Wysokość odszkodowania za opóźniony lot jest uzależniona od długości lotu:
Długość trasy | Wysokość odszkodowania |
loty do 1500 km | 250 euro |
loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km | 400 euro |
wszystkie inne loty | 600 euro |
Kiedy pasażerowie mają prawo do odszkodowania za opóźniony lot?
Pasażerowie są uprawnieni do otrzymania odszkodowania w sytuacji, gdy:
- przynajmniej jedno z lotnisk – startu lub lądowania – znajduje się na terenie Unii Europejskiej,
a lot jest obsługiwany przez przewoźnika zarejestrowanego w UE
- lotnisko startu znajduje się na terenie Unii Europejskiej, a lot jest obsługiwany przez przewoźnika niezarejestrowanego w UE
Jeśli z winy przewoźnika dojdzie do ponad 3-godzinnego opóźnienia lotu, pasażerowi przysługuje odszkodowanie. Jest to forma rekompensaty za stracony czas. Natomiast zdarzenie, które miało miejsce na skutek zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, zwalnia linie lotnicze z odpowiedzialności i obowiązku wypłaty odszkodowania. Do nadzwyczajnych okoliczności zaliczamy takie zdarzenia jak np. złe warunki meteorologiczne uniemożliwiające odbycie danego lotu, zagrożenie atakiem terrorystycznym czy bird strike – zderzenie samolotu z ptakiem. Warto jednak pamiętać, że linie często nadużywają tego argumentu i uchylają się od wypłaty należności. Dlatego należy dokładnie zbadać faktyczną przyczynę opóźnienia.
Jeśli wezwanie do zapłaty odszkodowania nie przyniosło zamierzonego skutku, pasażer może pozwać linię lotniczą.
Warto podkreślić, że prawo do żądania odszkodowania jest ograniczone w czasie. Roszczenia pasażera przedawniają się po roku od dnia, w którym nastąpiło opóźnienie. Oznacza to, że jeśli pasażer pozwie linię lotniczą o odszkodowanie po upływie tego czasu, to przewoźnik może się skutecznie uchylić od spełnienia roszczenia.